środa, 21 marca 2018

SUBTELNE OZNAKI CYPRYJSKIEJ WIOSNY

Jak rozpoznać wiosnę w miejscu, w którym nigdy nie ma mrozu i śniegu, a kwiaty kwitną nawet w styczniu i lutym?... 
Po prawie ośmiu latach pobytu nad zatoką Akrotiri już wiem, że pojawienie się pewnych kwiatów (ich zdjęcia poniżej) zwiastuje tu nadejście wiosennej pory. Inaczej pachnie powietrze, inaczej wygląda niebo i morze, jaśniej, ostrzej i dłużej świeci słońce, a od rana słychać świergot ptaków... 








Słoneczny poranek... 


Tutaj przeczytacie mój wiosenny post sprzed dwóch lat o cypryjskich błękitach. 

13 komentarzy:

  1. Od miesiaca i my zamieszkalismy na Cyprze. Wciaz sie organizujemy, ale i podziwiamy wiosne na wyspie. Te kwiaty na dwoch pierwszych zdjeciach budza nasz szczegolny podziw. Widzimy je w wielu miejscach na ulicach Limassol. Mimo, ze jestem ogrodniczka to ich nie znam. Czy pani zna ich nazwe, chociazby grecka. Zainteresowaly nas tez pani ksiazki, ale strona odsyla do empiku w Polsce. Czy mozna te ksiazki kupic w Limassol? Serdecznie pozdrawiamy w ten zapylony saharyjskim piaskiem dzien - Maria i Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te kwiaty pojawiają się zawsze na drzewach o tej porze roku. Od kilku godzin wypytuję znajomych Cypryjczyków o nazwę tych drzew, ale nie uzyskałam odpowiedzi. Jak tylko się czegoś dowiem, to dam znać! :)
      Jeżeli chodzi o moje książki, to dostępne są w wielu różnych księgarniach, nie tylko w EMPiK-u i można je sobie bez problemu zamówić także za granicą. W Limassolu mam tylko egzemplarze autorskie.
      Pozdrawiam serdecznie! M. Ch.

      Usuń
    2. PS: Np. tutaj można sobie porównać ceny mojej pierwszej książki w różnych hurtowniach i księgarniach, koszt z wysyłką itd.: https://www.skapiec.pl/site/cat/8665/comp/79684325

      Usuń
    3. PS2: Znajomy właśnie mi napisał, że to drzewo nazywa się orchid tree lub camel foot :)

      Usuń
  2. Dziekujemy za trud wlozony w wyjasnienie nazwy tego pieknego drzewa. Rzeczywiscie te kwiaty przypominaja orchidee. Pewnie anglicy sciagneli te drzewa na Cypr, jak i eukaliptusy. Teraz wybieramy sie na kolejny spektakl wiosenny - doroczne swieto dzikich tulipanow w Polemi kolo Paphos. Znalezlismy informacje, ze w tym roku bedzie 1-go kwietnia, wiec sie pewnie wybierzemy. Moze bedzie tak fajnie, jak na pierwszym festiwalu mandarynek, na ktory przypadkiem trafilismy poprzedniej niedzieli w Dierona. Pozdrawiamy MiG

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei czekam na majowe Święto Kwiatów w Limassolu.
      Pozdrawiam serdecznie! M.Ch.

      Usuń
  3. Przypadkiem natrafiłem na ten blog i bardzo mi się spodobał. Na przełomie lat 2010 i 2011 mieszkałem w Nikozji. Do dziś mam duży sentyment do tej wyspy, który potęguje się jeszcze bardziej gdy widzi się taką pogodę w Polsce (2 dni do Wielkanocy a za oknem deszcz ze śniegiem i 3 stopnie). Tęskni mi się za Cyprem i wiem że jeszcze go odwiedzę i wstąpię do swoich dawnych miejsc :) W zeszłym miesiącu ugotowałem sobie nawet potrawę która ponoć jest cypryjska - gigantes sto fourno - możliwe że błędnie napisałem (nauczyłem się czytać po grecku ale języka nie zdążyłem opanować). Było pyszne:) Po świętach kupię Pani książki, jestem ich bardzo ciekaw.
    Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt!
    Wojtek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że spodobał się Panu mój blog!
      Dziś w Limassolu trochę popadało, ale od jutra znów ma wrócić słoneczna pogoda. Oby do Polski na Wielkanoc też zawitało trochę słońca!
      Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowych, radosnych Świąt! :)

      Usuń
  4. A mnie wiosna cypryjska kojarzy się zawsze z żółtym kolorem, albowiem w mojej okolicy kwitnie mnóstwo żółtych kwiatów podobnych do polskich kaczeńców. Jest też dużo drzew mimozy z mnóstwem żółtych kwiatuszków. Wiosna na Cyprze jest zielono-żółta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w marcu i kwietniu było żółto i zielono, a teraz jest coraz więcej różu, bieli i fioletu.

      Usuń
  5. A jak z pogodą na początku kwietnia na Cyprze? Wiem, że to się zmienia i pewnie ciężko przewidzieć, ale np. na takiej Malcie opady są raczej przejściowe i nawet jeśli wg statystyk pada, to najczęściej można spędzić tam fajnie czas bez tłumów.

    Na Cyprze podobnie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kwietniu jest ciepło i słonecznie. Może spaść deszcz, ale rzadko się to zdarza o tej porze roku. Turyści przyjeżdżają tu przez cały rok, ale latem jest ich - oczywiście - najwięcej. Z pewnością na Cyprze jest cieplej niż na Malcie. Nawet teraz z ciekawości zerknęłam na temperatury w obu tych miejscach i na Cyprze będą one w najbliższych dniach o około 10 stopni wyższe niż na Malcie.

      Usuń
  6. Wszedłem na ten blog z polecenia mojej koleżanki. Widzę że jest bardzo warto.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz, zostaw komentarz. Wkrótce go przeczytam i opublikuję pod wpisem, o ile nie jest wulgarny, obraźliwy lub nie zawiera reklam.